[ Click here to visit the homepage of ARANCIA ]
Havets akrobat Er der noget,
der giver enhver anden redningsbåd skrue i
krap sø, så er det nok den newzealandske Arancia gummiredningsbåd,
der har taget alverdens kystlivreddere med storm.
"SUPRIME EXCELLENCE!"
Det siger i al fald australske kystlivreddere, der går for at være verdens bedste. Hidtil anvendte kystlivredderbåde i Danmark kan godt gå hjem og vugge. Så er det sagt. Hvem har ikke set næsten
akrobatiske fotos af de dygtige australske kystlivreddere siddende i en
IRB-båd af mærket Arancia ? 1-2-3 og de er fremme ved den nødstedte badegæst. Nej hvem har ikke set det, og hvor lang tid skal der gå,
før vore egne kystlivreddere ved Vesterhavet udstyres med Arancia-både?
ARANCIA er et lille newzealandsk
firma, der producerer high performance kvalitets redningsbåde,
der er sikre at operere med for kystlivreddere over hele verden.
Hvad der startede som en hobby
blev gradvist en besættelse. "Vi var beslutsomme på, at designe
os ud af de fejl, irritationer og ærgerlser, som man ser i de fleste
gummiredningsbåde," fortæller John Speight, Managing Director,
Arancia Inflatables. "Hvis du som kystlivredder har prøvet at operere fra blot ganske
få forskellige gummiredningsbåde, vil du vide, hvad vi mener".
John Speight mener, at det var denne simple filosofi, og det at være
det rette sted den rette tid, der fik Arancia involveret i Surf Rescue
over hele Australien, New Zealand og Storbritanien. Og nu også mange andre steder i verden.
Kystlivreddere fra Piha, New Zealand,
henvendte sig til Arancia under en båd udstilling - Auckland Boat
Show - i 1978. Her fortalte kystlivredderne John Speight om behovet
for bedre redningsbåde ved Piha, hvor NZ Surf Life Saving Association
havde en kystlivredningsstation.
"Vi smed alt, hvad vi havde i
hænderne og kørte til Piha for at analysere de lokale kystforhold,"
som John Speight siger, og allerede i november 1978 lå første
prototype af en Arancia gummiredningsbåd klar. Få timer efter
at båden blev leveret til Piha kystlivredderne var den i brug. En
svømmer var blevet ført til havs i et klippefuldt område
og blev reddet takket være Arancia bådens manøvredygtighed.
Neden for en oversigt over Aranciaens globalhistoriske fremmarch:
Arancia's historie:
1975: Prototype blev designet,
konstrueret og testet
1976 : Arancia Industries Limited
blev registreret som firma med production af alle former for gummibåde
fra 8 til 14 fod.
1978: Første redningsgummibåd
blev produceret i oktober måned. Arancia modellen Mk1 Arancia IRB
blev leveret til Piha Beach for evaluering.
1979: MkII Arancia IRB blev evalueret
hos SLSANZ Nationals i Christchurch, New Zealand. I oktober blev denne
model forbedret til MkIII Arancia IRB og en egentlig masseleverence til
new zealandske surf clubs begynder.
1980: Først eksport til
Australien.
1981: Første eksport til
USA
1983 : Rekonditionering med sejlehastidhed
for øje. Dette skete med det uofficielle design MkIV Arancia.
Kystlivredningsklubben Waihi
SLC mister deres Arancia og motor i en storm, hvor besætningen måtte
"abandon ship", springe fra borde. Tre måneder senere blev deres
Arancia fundet i intakt stand ved Mercury Island og leveret tilbage til
klubben efter at alger var skrabt af skroget. Motoren var klubben knap
så heldig med.
1984 : Arancia IRB nummer 100
blev solgt.
1988: Første Arancia båd
sælges til Frankrig.
1991: Første salg af Arancia
til off-shore skibsredning: Coastguard - Sumner Life Boat
1992: Første salg af Arancia
til Indonesien (Bali)
1995: Første salg af Arancia
til kystlivredderne i Cornwall, Storbritanien. Salget til Australske kystlivreddere
tager fart.
1996: Arancia fabrikken flytter
efter 17 år fra Onehunga til Western Springs.
1998: Livrednings-mesterskabet
World Surf Life Saving Championships blev afholdt i Auckland, New Zealand.
IRB-både var for første
gang med i konkurrencerne. Samtlige IRB-både, som kystlivredderne
konkurrerede i var af mærket Arncia og alle Arancia-bådene
blev stillet til rådighed af Surf Life Saving New Zealand. New Zealand
won 12 medaljer og Australien 7 medaljer.
1999: Fem Arancia både
og motorer blev solgt til kystlivredderne i Wales U.K. Første Arancia
solgt til kystlivredderne i Hong Kong. I september blev Arancia 377
- der er en mindre udgave af Arancia 388 - testet og produceret. Et eksemplar
af Arancia sendtes til kystlivredderne i Australien for godkendelse og
endnu et til kystlivredderne i England. Begge landes kystlivreddere godkendte
straks den nye Arancia 377 og tog den i brug. I oktober introduceredes
Arancia i englændernes konkurrence for gummiredningsbåde, IRB
Championships of the UK.
2000: Første salg af Arancia
til Scotland og Irland.
Bunden af Arancia-båden
er spændt mellem to separate kølsvin under den flytbare glasfiberbundplade.
Denne anordning gør det muligt at plane og manøvrere selv
under meget voldsomme bølgeforhold. Gummiredningsbåden er
gjort i Hypalon, hvilket har vist sig andre materialer overlegent.
Kan det undre nogen, at klodens bedste kystlivreddere har gjort ARANCIA til genstand for højteknologisk humanitærsport?
Nej, vel ikke hvis man skal dømme efter nedenstående fotos:
Arancia's specifikationer:
-
Længde: 3.88m
-
Dæksbredde: 1.73m
-
Skrogets vægt: 44kg (sic!)
-
Max motorstørrelse: 30HK
-
Gulvets vægt: 24kg
-
Gulvplade: Fibreglass laminate
-
Omfattende manual medfølger
** |