FOTOS af George Freeth |
Livredder-legenden George Freeth
|
George Freeth: 1883 - 1919 Oversat efter
Ægte surf-ridere vil fortælle dig, at den sande fader til surf-riding og kystlivredning i Californien var den hawaiiansk fødte George Douglas Freeth. George Freeth’s far var en irsk søkaptajn, der også hed George, og som rejste til Hawaii, blev forelsket i, og giftede sig med et medlem af den kongelige hawaiianske familie. Deres søn blev født den 8. November 1883. Legenden siger, at Freeth fik sit første board foræret af sin onkel, en hawaiiansk prins. I en alder af 16 år var George en fuldendt board rider. F. S. Hayes siger i "Waves of the Future (Westways, October 1976), at med den blandede herkomst var George overraskende ’nordisk’ i sin fremtræden. Fem fod, ti inches høj, han havde glat brunt hår, blå øjne, smukke træk og var bygget som en græsk atlet. Han var sømmelig, havde en mild røst, var selvsikker og yndeful. Han blev ofte kaldt "The Pacific Norseman", Stillehavets Skandinav. Ifølge Nat Young’s History of Surfing, eksperimenterede George med board designs, savede det gamle 16 board midt over. Disse korte boards viste sig at være anvendelige under forskellige bølgeforhold, og blev populære blandt øboerne. I 1907 blev George, ifølge Young, bragt til Redondo Beach for at demonstrere hans erfaring med et surfboard ved åbningen af Redondo-Los Angeles elektriske jernbanelinie ejet af Henry Huntington. George forblev i Californien for der at blive en af USA's første livreddere. Han blev en nationalhelt, og opnåede begge Carnegie Medaljerne for tapperhed og Kongressens Medal of Honor, da han reddede syv japanske fiksere fra druknedøden i en storm i december 1908. "A History of Ocean Lifeguarding
in Los Angeles County, 1900-1920", som jeg fandt på Internet, fastslog,
at Henry Huntington havde set Freeth og andre "gå på vandet"
under en ferie i Waikiki. Jernbanekongen og matadoren kom frem med en plan
om at tiltrække masserne til sit nye feriekompleks
ved Redondo Beach. Huntington var i færd med at opføre
et indendørs saltvandsbassin og et luksuriøst hotel og besluttede,
at hyre Freeth og installere ham i Redondo’s nye svømmepøl
som svømmeinstruktør og livredder.
Til gengæld skulle Freeth demonstrere surf riding til forundring
for turisterne. Artiklen fortsætter med at fastslå, at Freeth’s
hovedjob var svømmepølen, men hvis nogen fik problemer i
brændingen, blev Freeth tilkaldt og reddede dem. Han beviste sit
værd som kystlivredder ved egenhændigt at redde hele besætnigen
på et japansk fiskerifartøj, i pendulfart mellem strandkant
og vrag. Efter episoden blev han belønnet med The Congressional
Medal of Valor - Kongressens Tapperheds Medalje. Ovenpå dette stykke
surfing historie startede Freeth og hans venner en surfclub på Honolulu
for at legitimere surf riding som en sport, og klubben er det, der i dag
hedder "Outrigger Canoe Club" og som er lokaliseret ved Diamond Head.
"Waikiki Beachboy George Freeth Becomes
the First Lifeguard in Southern California 1883-1919", også fundet
på Internet, er i god overensstemmelse med ovennævnte historie.
Jeg fortsatte med at fastslå, at Freeth’s mange bedrifter omfattede
introduktionen af spillet vandpolo ved Californiens kyst samt træning
af mange mester svømmere og udspringere. Han blev anerkendt som
den første officielle livredder - "official life guard" – ved Stillehavskysten
(The Pacific Coast) . Han opfandt deuden den torpedoformede ’rescue buoy’,
der stadig i stort omfang anvendes i adskillige opdaterede versioner, world-wide.
George var desuden den første surf rider, som klarede det 8 fod
lange, solide træ, 200-pound surfboard i brændingen. Han ville
vente på den rette bølge og ’ride’ boardet opretstående
ind til stranden. Artiklen fortsatte med at fortælle, den 12 december
1908, under en voldsom sydstorm, viste George sine evner som kystlivredder
ved at redde 6 japanske fiskere fra en forlist båd. For sin tapperhed
modtog han "The United States Life Saving Corps Gold Medal".
"Old Redondo: a pictorial history
of Redondo Beach, California" fastholder, at Henry Huntington bragte George
til Hotel Redondo i 1907 for at demonstrere kunsten at surf ride to gange
om dagen foran det hotel han for offentligheden havde åbnet dørene
den 1. May 1890. Ligeledes i 1907, opførte Huntington et tre-etagers
maurisk byggeri på 34.069 square feet. Det lå 217 feet fra
byggeriet Midway, som senere blev kaldt El Paseo, og 157 feet fra strandkanten
mod vest.
SØGNING EFTER
DEN RIGTIGE GEORGE FREETH
Det var mit mål at eftersøge den rigtige George Freeth ved at anvende formodninger som Nat Young og andre surf skribenter havde efterladt. Uheldigvis glemte de fleste forfattere at bringe en bibliografi som verifikation. Jeg var interesseret i at undersøge Freeth’s demonstration af surf riding ved Redondo Beach i 1907. Jeg havde få spor at gå efter: Redondo Beach 1907 og åbningen af den elektriske Redondo-Los Angeles jernbane. Straks gennemgik jeg bøger om ’history of the Pacific Electric railroad’ og fandt til min forbløffelse ud af, at Redondo-Los Angeles linien ikke blev åbnet i 1907, men i 1903. En telefonopringning til Redondo Beach Public Library og et kik i lokalhistorisk arkiv afslørede det tidligere årstal. Da jeg spurgte til begivenheder vedrørende Pacific Electric railroad i Redondo Beach i 1907, fik jeg at vide, at der ikke fandt nogen større begivenhed sted bortset fra etablering af to linier med serviceforsyning til kystbyen den 14. april. Jeg vendte mig til Los Angeles Times for at forfølge sporet vedrrørende den 14 april, 1907. Under granskningen af datoen den 14. April 1907 fandt jeg interessante oplysninger om Hawaii og Southern California: Den 31. Marts 1907 ankom det gode skib Ohio fra Hawaii Islands med en besætning på 247 passagerer. Det var den første egentlige passagerfærgefart nogensinde til havnen i Los Angeles. Håbet var, at det skulle blive begyndelsen til en regulær service mellem de to havne. Fremtidudsigterne var gode. Under en middag givet af medlemmer af The Honolulu Chamber of Commerce blev 250.000 Hawaii Dollars givet til en færgefart mellem Hawaii og San Pedro. Gennemsnitligt var der ca. 300 førsteklasses passagerer, der hver betalte §150 hver måned or at sejle mellem Honolulu og The Pacific Coast. Dette betød et boom i Hawaii’s økonomi, da byerne Hilo og Honolulu hvert år eksporterede for §12.000.000. Dette medførte et konstant flow af forretningsfolk fra Los Angeles og Honolulu mellem de to havne. Onkel Sam’s frygt for japanere indfandt sig også snart i Honolulu, hvor der opførtes fæstningsværker. Den amerikanske regering var under en konfdemneringsproces med Oueen Emma’s ejendom, idet der skulle tillægges 400 hektar jord med en strandstrækning på næsten en mil lige der, hvor man ankom til Pearl Harbor. Tilmed var The Federal Government i færd med at ekspropriere arealer fra stedet Pall, Punchbowl Hill, Barber's Point og Diamond Head – ja, faktisk skulle hvert eneste højdedrag, hvorfra indsejlingen til Honolulu’s havn kunne overvåges, eksproprieres. Den amerikanske militærlejr ved Kahauiki blev gjort i stand og det blev forventet, at The Tenth Infantry – det tiende infanteri – skulle flytte til denne forlægning senere i april. Lokationen var fremragende set ud fra et militært synspunkt, men soldaterne var allerede begyndt at beklage sig, fordi der var langt til stranden. De amerikanske militærforlægninger i Hawaii medførte også øgede forretningsmuligheder for det civile handelsliv. Desuden var der planer om at indsætte en færgerute mellem Honolulu og San Francisco. Mem San Francisco var stadig ikke kommet sig over det ødelæggende 1906 jordskælv og det var håbet, at mange ville vælge at rejse med den sydligere rute til Los Angeles i stedet. Klimaet på denne rute var mere ensartet og roligt, og vejret artede sig for det meste mere moderat. Desuden havde Los Angeles mange af de serviceudbud, som San Francisco stadig var i færd med at genetablere, for slet ikke at nævne, at Southern California var mere bekvemt om vinteren end det nordligere Frisco. Ohio var et smukt skib, beregnet til hurtigfart. Det sejlede gnnemsnitligt 150 miles pr. dag, det havde taget ni dage at ’krydse’. Med et skib som hende mellem Honolulu og Los Angeles ville forretningsinvesteringer i øen ligeledes blive en succes. Var George Freeth mon ankommet til Los Angeles ad denne første planmæssige regulære overfart? F.S. Haynes skriver i Westway’s artikel, at Freeth nåede til Los Angeles i foråret 1907. Hans navn var ikke at finde på listen over førsteklassespassagerer, men det er ikke mærkeligt. Surfere rejser sjældent på førsteklasse. Måske har han rejst med Ohio’s anden eller tredje klasse, var allerede ankommet til Southern California med et andet skib. Efter yderligere at have fordybet mig i Los Angeles Times’ arkiver kom et nyt spor frem. Den 2. Maj 1907 var der en annonce med en invitation til at komme til "Grand Opening of Beautiful Hermosa Beach", søndag den 5 maj. På denne dag ville mange af "Redondo Villa Tract B" blive udbudt til salg for kun $90 per 50x150-foot lot. (Terms were $4 down, $4 per month, no interest, no taxes.) Der ville ifølge annoncen også blive tilbudt en gratis rundtur med "Pacific Electric rail tickets" fra Los Angeles til Redondo, med afgange hvart 20 minut. Ydermere ville der være musik fremført af de dengang berømte Catalina Island Band, og det verdenskendte Hawaiian Orchestra. Helsidesannoncen i Los Angeles Times beskrev endvidere, at Mr. H.E. Huntington brugte over en million dollars omkring Redondo-området for at gøre stedet mere attraktivt at bo – og som der stod at læse: "dirt is flying, rails are being laid, spikes are being driven". Hvorefter artiklen nævner "double-tracking of the present two electric lines of the Los Angeles and Redondo Railway Company." Kunne dette mon have været den "consolidation of two rail lines", som Redondo Beach librarian havde nævnt? Alt tyder på det. Artiklen fortsætter med at tale om The Los Angeles-Pacific Railway Co.'s elektriske togforbindelse til Redondo: The "broad-gauging of which will soon occur." Jeg følte, jeg havde ramt plet. Under mine virdere studier af Los Angeles Times kunne jeg intet finde om begivenheden på Hermosa Beach den 5 maj. Hvor om alting er, var dette bare endnu en nyopførelse af byggeri, og der poppede bunkevis af den slags op i hele det sydlige Californien. The Shriners var også i byen denne weekend, og alle nyhederne i bladene var omgæret af dem og deres aktiviteter. Surfede George Freeth ved Hermosa (ikke Redondo Beach) denne maj weekend? Var han en del af den festivitas, der skulle lokke potentielle ejendomskøbere til "Redondo Villa Tract"? Måske. Eller havde han faktisk først demonstreret surf riding på et tidligere tidspunkt ved Redondo Beach under en begivenhed, der var urapporteret? For at verificere/falcificere historien om, at byggemagnaten Henry Huntington opdagede George Freeth på Hawaii, kontaktede jeg Huntington Library. Jeg håbede på at finde noget mere om Henry Huntington's relationer til George Freeth. Biblioteket skrev tilbage, at de gennem årene havde haft adskillige forespørgsler på George Freeth, men de havde ikke fundet ham nævnt i Huntington's arkiver. Havde de haft et eneste papir om Huntington’s tur til Hawaii eller han måske set Freeth surfe? Nej. Historien om, at disse to personer skulle have mødtes var den pure fiktion. Ud over et par rejser til Europa under 1. Verdenskrig forblev Huntington i det kontinentale USA. GEORGE FÅR EN TAPPERHEDSMEDALJE? Min forskning fortsatte gennem aviserne. I en artikel fra den 5. maj 1909 støte jeg igen på navnet George Freeth. Det var en artikel med titlen "A life-guard is now professional", fundet i The Long Beach Press. Freeth var ikke heroisk. Tværtimod. Har stævnede Frank Holborow, en af de hurtigste svømmere i Southern California (for amatørkommiteen), og beskyldte ham for at være "professionel" Fordi han havde udfyldt et ansøgsskema (han var aldrig før blevet hyret) som livredder ved The Long Beach bathhouse, blev Holborow erklæret professionel af The Registration Committee of the Amateur Athletic Union. Freeth havde også stævnet W. Abegg, Jack Watlington, Ben Watlington og M. Lee for det samme. Freeth kom ikke til mødet og det hævdedes, at han var rejst til Honolulu og ville være væk fra byen i ca. 6 uger. Abegg, Lee og Watlington brødrene havde held med at forsvare dem selv som amatører. Holborow var ikke så heldig. Han blev erklæret uegnet til at konkurere i The Pacific Coast swim championships ved Naples (nær Long Beach), den 4 juli 1909. Han blev også tvunget til at forlade sin plads på The Southern California Swim Team, hvor han ellers trænede til The national championships i Seattle. Holborow kunne ikke kære beslutningen som The Registration Committee afgav, og to år skulle der gå før Holborow kunne ansøge om genoptagelse. Hvorfor havde Freeth indgivet denne stævning og var derefter forsvundet? Var der sket det samme det samme for ham, som visse surf-historikere havde antydet? Formentlig havde Freeth mistet sin amatørstatus p.g.a. sin livredder-gage, og formentlig var dette grunden til, at han ikke kunne komme på The 1912 Olympic Swim Team. Men kunne der være andre grunde til, at Freeth ikke måtte deltage i The 1912 Olympics, som f.eks., at han var af blandet blod, noget, der dengang sås skævt til? Jeg forsøgte at klarlægge informationer fra Los Angeles Athletic Club, for ad den vej at få en forklaring, men uheldigvis var deres arkiver fra dengang ikke til rådighed. Var Freeth erklæret "professionel" for at holde ham væk fra The Olympic Swim Team, og havde han rejst stævne mod The Long Beach lifeguards, fordi han følte sig diskrimineret? Nogen vil måske mene, at Holborow og de andre var klare over bestemmelser om regulering af amatørstatus, og derfor burde have været mere forsigtige. Eller havde de mon følt, at reglerne ikke gjaldt dem? GEORGE VED HUNTINGTON BEACH Freeth skulle vise sig en gang til, denne gang i min research af juni 1914, hvor Freeth var med ved indvielsen af en ny pier, nærmere betegnet Huntington Beach pier. (En ’pier’ er benævnelsen for de amerikanske anløbsbroer på piller, vinkelret ud fra kysten. Ofte med et tilknyttet forlystelsessted, kaldet ’boardwalk’. Nogle kender måske sangen ’On The Boardwalk m. Bruce Willies, red.) Indvielsen foregik den 20. og den 21. juni med underholdning forestået af medlemmer af The Los Angeles Athletic Club. Cliff Bowers, mester-udspringeren ved The Pacific Coast og Dolly Mings, den kvindelige kyst-mester i svømning, var blandt de store attraktioner. Adskillige børn gav også opvisning --- Ray Kegeris, en 11-årig mester-udspringer; den tidligere juniormester Tommy Whitt på 9 år; og Paul Lisle, den 9 –årige Los Angles Athletic Club champ. En anden sportsudøvelse, der interesserede alle var en board riding demonstration af George Freeth. TIDLIG DØD Hvad mere ved vi om den mystiske Mr. Freeth? Bedrøveligvis døde han kun 35 år gammel, den 7. april 1919 på St. Andrews's Hospital i San Diego af lungebetændelse. Der var dødsannoncer i både Los Angeles Times og The Daily Telegram. Det blev nævnt, at han havde pådraget sig lungebetændelse efter en influenza. Siden det var før den såkaldt "Free Helth Care" for mennesker i nød, foranstaltede The Redondo Elks en svømmetournering, hvor indtægterne skulle gå til at hjælpe Freeth gennem dyre hospitalsophold. The Times beskrev Freeth som den største vandpolo-spiller i verden og holdleder for The Redondo Beach water polo team, da det afholdte The championship of the Pacific Coast. The Times oplyste også, at Freeth havde trænet Ludy Langer og Duke Kahanamoku og introducerede surf-riding-board’et. The Daily Telegram tilføjede, at Freeth havde været syg i uger før han døde af dobbeltsidet lungebetændelse. Det var hans dygtighed og udholdenhed, der især blev fremhævet. Hans mor, der var vokset op under Queen Liliuokalani, var blevet underrettet om hans tidlige død. Ikke andre familiemedlemmer var nævnt. The San Diego Union-Tribune offentliggjorde en hyldest til Freeth. De nævnede, at han engang også var blevet berømt på at redde et marsvin med de bare næver efter kamp med bølgerne. Det var også nævnt, at Freeth var den første, der stablede et hawaiiansk svømmelandshold på benene. Et medlem var den lokal-berømte Duke Kahanamoku. Freeth – fortsatte artiklen – blev kreditteret for, at havde lært Kahanamoku svømmekunsten i en vandbeholder. Da Freeth døde, var han coach for The San Diego Rowing club. Lokale fortalte - ifølge Nat Young’s The History of Surfing – at Freeth havde udmattet sig selv i bjærgning og livredning af adskillige svømmere ved Oceanside, og blev et let offer for virussen. Jeg skaffede en kopi af Freeth’s dødsattest og fandt, at han døede klokken 23:20 på Agnew Hospital i San Diego. Hans adresse var anført som The Southern Hotel. Hans gravsted var Greenwood Memorial Park. Jeg aflagde Greenwood Memorial Park i San Diego et besøg i håbet om at finde George Freeth's grav. En eftersøgning i arkiverne røbede, at Freeth var kremeret og hans aske bragt til bedemanden Johnson-Saum. Hvad skete der med Freeth’s efterladensskaber? Johnson-Saum fandtes ikke længere, så jeg var ude af stand til at opspore, hvad der blev af de jordiske rester. De havde kontaktet hans mor i Hawaii, og jeg tror, at hun fik resterne tilsendt. Spredte hun mon dem over oceanet, som han havde elsket? FØRSTE SURF-RIDER
I CALIFORNIA?
Meget af hvad vi kender til George Freeth er legende. Dokumentation fra The Santa Cruz Surf of July 20, 1885 adslører, at Prince David Kawananakoa of Hawaii surf-ridede på The Santa Cruz breakers, da Freeth var kun to år gammel. Ifølge surf-historikeren Mac Reed, begyndte David på St. Matthews military school i San Mateo sammen med brødrene Cupid og Edward. Alle tre ville tilbringe sommeren i Santa Cruz ved The Swan household på Cathcart Street. Mrs. Swan havde været stuepige for drengenes tante, Queen Kapiolani, i Hawaii. Reed fandt også en artikel i The Santa Cruz Surf dateret July 1896. Der stod: "The boys who go in swimming in the surf at Seabright Beach use surf-boards to ride the breakers, like the Hawaiians." Det lader altså til, at lokale i Santa Cruz red på bølgerne lang tid før Freeth viste sig i Southern California. FØRSTE LIVREDDER I CALIFORNIA?
Var George Freeth den første livredder i California, som nogen mener? Dette er svært at verificere. En artikel med titlen "The Long Beach Story: Long Beach Lifeguards" i The Long Beach Review of March 1978, siger, at livredning officielt begyndte ved Long Beach i 1907 med en annonce, der fastslog, at en livredder var ansat ved Hotel Virginia’s badehus som en service for gæsterne. I 1908 fik Long Beach sin egen livredder, Hinnie Zimmerman, og i 1909 et livredderkorps på 10-12 mænd. Dette livredderkorps var udviklet under protektion af The Long Beach Police Department. Ældre artikler fra Los Angeles Times oplyser endvidere, at der var livreddere ved Long Beach så tidligt som i 1898. Hvad så med ’den første professionelle livredder’? I sandhed lader det til, at denne ære tilhører Freeth. Erklæret som ’professionel livredder’ for at forhindre ham i deltagelse i The 1912 Olympic Swim Trials – det var ikke noget, George Freeth selv bad om. Men den omstændighed, at Freeth var den første professionelle, kan dog i dag - og med rette - betragtes som en stor ære. Det var Jack London, som skrev en artikel i "Royal Sport", oktober-udgaven 1907, Woman's Home Companion. Denne artikel var den første, der søsatte Freeth som en legende. London, som havde set Freeth besejre bølgerne var imponeret af hawaiianerens evne til at stå oprejst på et ’kisteformet bræt’ i bølgerne. Vand-sports manufacturhandleren L.E. Martin var Freeth’s promoter. Martin markedsførte Freeth som surfer, svømmer, dykker og livredder i mange af Catalina’s brochurer, som han selv trykte. At Freeth var brav og tapper, er der ingen grund til at betvivle. Han skaffede surf-riding-sporten offentlig anerkendelse og han hjalp med at markedsføre ’kunsten at gå på vandet’ Hans bidrag var mangfoldigt. Han fortjener i sandhed udmærkelsen "The Father of Mainland Surfing." **
Above and Beyond: a history of the Medal of Honor from the Civil War to Vietnam. Boston, Boston Publishing Co., 1985. "History of Ocean Lifeguarding in Los Angeles County 1900-1920. http://pen.ci.santa-monica.ca.us/lacguard/histold/old1900.htm (7 June 1998) "The Long Beach Story: Long Beach lifeguards" Long Beach Review, March 1978, p.24-30. Shanahan, Dennis. Old Redondo: a pictorial history of Redondo Beach, California. Redondo Beach, Legends Press, 1982. Thorpe, James. "Henry Edwards Huntington: a biography." Los Angeles, University of California Press, 1994. U.S. Senate. Committee on Veterans' Affairs. Medal of Honor Recipients, 1863-1978. Washington, D.C., Gov't Printing Office, 1979. Waterman. "Waikiki beachboy George Freeth becomes the first lifeguard in Southern California, 1883-1919." http://www.surfart.com/lifegd3.htm (7 June 1998). Young, Nat. The History of Surfing. Palm Beach, N.S.W., Palm Beach Press, 1987.
GEORGE FREETH - FATHER OF MAINLAND SURFING was translated to Danish from the original 'The Witt Family Archive' which is definately worth visiting when you seek the basic and true lifeguard spirit ! George Freeth never dies...Translated by Torben Laurberg, Støtteforeningen Kystlivredning i Nordjylland, Lifeguard Page of Scandinavia |