Er der 2 livredningskajakker (Surf
Ski / Ocean Kayak) eller rescue-paddle-boards i vesterhavs-brændingen, må visse bølge-trafikregler
tages i ed.
Et ekstrakt fra det australske
tidsskrift SurfSki Quarterly (#17) illustrerer
og forklarer hvordan:
1. "Padleren" tættest
på den knækkende bølge (brænding) har førsteret.
2. Grøn surfer, Rød
må ikke droppe ind.
3. Grøn er allerede i gang
med at surfe. Rød har en sen "take-off" og må ikke surfe.
4. Igen er Rød inden-om
Grøn, men Grøn surfer allerede, så Rød må
vige.
5. Rød forsøger
sig med en soup-take-off (dvs. en take-off hen over whitewater) , men Grøn
har fanget en bølge og har førsteret.
6. Grøn kommer tilbage
til "wave face" og bliver ikke fanget i whitewater. Rød må
ikke surfe.
7. Rød har tabt fremdriften
og er fanget i whitewater. Grøn må fortsætte.
8. Når Rød
glider ud, må Grøn surfe.
9. Begge livredningskajakker/surfski/boards
må surfe, hvis de bevæger sig i hver deres retning og ikke
krydser.
10. Rød forsøgewr
sig med en take-off bag bølgens top-punkt.. Grøn må
fortsætte, hvis Rød ikke får afsæt. Overblik og
dømmekraft er vigtig, Rød kan være god nok til at klare
bølgen..
11. Grøn har eneret
og må foretage en take-off bag bølgetoppen..
12. INGEN af surferne har
eneret i en kollisions-situation
13. Grøn har førsteret,
men må ikke ramme Rød.. I en konkurrencesituation kan Rød
diskvalifiseres, hvis han afbryder Grøns fremdrift.
|