TRAFIK-REGLER
I BRÆNDINGEN
 
Er der 2 livredningskajakker (Surf Ski / Ocean Kayak) eller rescue-paddle-boards i vesterhavs-brændingen, må visse bølge-trafikregler tages i ed. 


Et ekstrakt fra det australske tidsskrift SurfSki Quarterly (#17) illustrerer og forklarer hvordan:

1. "Padleren" tættest på den knækkende bølge (brænding) har førsteret. 
2. Grøn surfer, Rød må ikke droppe ind. 
3. Grøn er allerede i gang med at surfe. Rød har en sen "take-off" og må ikke surfe. 

4. Igen er Rød inden-om Grøn, men Grøn surfer allerede, så Rød må vige. 
5. Rød forsøger sig med en soup-take-off (dvs. en take-off hen over whitewater) , men Grøn har fanget en bølge og har førsteret. 
6. Grøn kommer tilbage til "wave face" og bliver ikke fanget i whitewater. Rød må ikke surfe. 
7. Rød har tabt fremdriften og er fanget i whitewater. Grøn må fortsætte. 
8. Når Rød glider ud, må Grøn surfe. 
9. Begge livredningskajakker/surfski/boards må surfe, hvis de bevæger sig i hver deres retning og ikke krydser. 
10. Rød forsøgewr sig med en take-off bag bølgens top-punkt.. Grøn må fortsætte, hvis Rød ikke får afsæt. Overblik og dømmekraft er vigtig, Rød kan være god nok til at klare bølgen.. 
11. Grøn har eneret og må foretage en take-off bag bølgetoppen.. 
12. INGEN af surferne har eneret i en kollisions-situation 
13. Grøn har førsteret, men må ikke ramme Rød.. I en konkurrencesituation kan Rød diskvalifiseres, hvis han afbryder Grøns fremdrift. 






WWW Livredning.DK

Op igen
Copyright © 1990-2005  *  Nyhedsmedie for Kystlivredning / Lifeguard Page of Scandinavia, Danish Section, Livredning.DK
FORSIDENDrukningKystmorfologiTurist-aspektHistorieUdlandetRedningsudstyrAEDSiteMap
Opgaverne Litteratur Kystlivredderprøven Online ForumMail ServiceA-ZRedaktion